11. juli 2010

Fremskritt... eller...?


Nå har vi hatt Aron i 2 uker, og vi må vel nå kunne si at han, og vi, gjør fremskritt. I skrivende stund ligger han faktisk rett ut på gulvet, ved siden av sønnen min som leker med jernbanen, og sover. Er imponert faktisk. Det er veldig deilig når han kan bli liggende på gulvet når vi går forbi. 
Det er vel en liten stund siden han har tygget på noen sko nå (i alle fall 1 eller 2 dager). Men han har fått en ny hobby.... Grave hull i plenen!! Jippi? Not. det er ikke noe gøy når man kommer tuslende bortover det som vanligvis har brukt å være en slett og fin gressplen, og plutselig forsvinner foten ned i ett hull... Og der ligger man langflat på bakken. Skal vel klare å få han til å slutte med det også etterhvert. 
Men det er jo ikke bare elendighet da. Han er en kosegris uten like, og veldig sosial. Har også oppdaget at han har ett utrolig tydelig språk (og da tenker jeg ikke på stemmeprakt, selv om han virkelig har bevist at han har en flott, og sterk røst). Her en kveld møtte vi på en kjempe av en hovawart på 20 mnd. De fikk hilse, og det gikk bra. De hilste og snuste som hunder gjør. Aron kommuniserer med det han kan av tegn og signaler, mens den andre egentlig ikke forsto så veldig mye, synes jeg i alle fall. Etter hvert ville han bare ville dominere. Hoffen forsto ikke engang at Aron forsøkte å mildne den andre ved å legge seg på rygg. Har nemlig nettop lest en bok som heter: På talefot med hunden- De dempede signaleneskrevet av Turid Rugaas, og den kan anbefales på det sterkeste. Utrolig lettlest, og veldig lærerik. Jeg kan love at du vil lese hunden din annerledes etter å ha lest denne boka. 
I forhold til katten tar det lengre tid. De har faktisk oppholdt seg i samme rom. Aron er veldig interessert, og forsøker å stirre stakkars Fiffi i senk.Fiffi derimot blåser opp pelsen det hun er god for, myser for harde livet, og beveger seg i slowmotion! Jeg har ikke lest noe om kattenes dempede signaler, men jeg tror hun forsøker å si at: "Ligg unna meg,jeg er ingen trussel!" Om hun ikke da får ønsket resultat hveser hun. Lurer på hvor lang tid det faktisk tar før Aron har fått smake de skarpe klørne hennes. (Krysser fingrene for det ikke skal skje.) 
Men nå er det ferie, og den skal nytes. Nå skal det bli late dager, med mange, og lange turer.

Ingen kommentarer: