14. september 2010

Stue-spor

Når jeg er syk og mannen borte i noen dager, må jeg bli litt oppfinnsom for at Aron skal få brukt opp energien. Jeg har liksom ikke krefter til å gå for lange turer med han akkurat nå. Det blir liksom ikke så gøy å gå i febertåke. I stedet har han fått kortere lufteturer, og tilgang til hagen så han kan løpe og snuse der. Inne har jeg lagt ut spor han skal søke på.
Jeg har gjemt noen få ostebiter på lett tilgjengelige steder i stua, og på komandoen søk setter han av gårde.
Vi begynte enkelt i dag. Med en bit om gangen. jeg dro biten forsiktig over gulvet mens Aron satt ved siden av meg. La den fra meg og sa søk når han snuste seg fram langs ostesporet. Det var gøy. Litt senere på dagen avanserte vi litt. Da gjemte jeg bitene, fremdeles mens han så på, men nå måtte han jobbe litt mer før han fikk spist osten. Fremdeles veldig morsomt, men synes det er best å gi seg mens leken er god. Vil ikke la han gå lei, for han er fantastisk glad i å bruke nesa, så det hadde kanskje vært noe for oss å gå sporkurs... Men ikke denne høsten.
Jeg hadde egentlig store planer om å lære han opp til kantarellsøk. Men jeg ble litt sen, så det tar vi neste høst.
Nå jobber han beinhardt for ikke å fly etter katta her inne. Han har faktisk klart å ligge helt stille mens Lille fru Fiffi tok en sjekk på dette store monsteret som har invadert hjemmet hennes denne sommeren.

Nå skal jeg se Kaptein Sabeltann med barna, mens dyra ligger på gulvet å snorker i kor.

Ingen kommentarer: