19. april 2011

En god latter

De sier at en god latter forlenger livet.

Og det kan jeg jo være ening i.
Det er i alle fall deilig forfriskende å le så godt at det kjennes som om mageregionen løsner, tårene triller, og halsen blir sår. Man blir liksom så deilig lett i hodet etterpå.
Som mamma og hundeeier havner jeg lett i situasjoner hvor jeg lett kan bli oppgitt,og tilogmed kanskje sint. Jeg har i alle fall bestemt meg for å ta det med ett smil (kan vel si det sånn at jeg øver hver dag).
"Pick your battles!" hørte jeg engang en tv- psykolog som sa. Og det er det jo faktisk noe veldig sant med. Noen ganger er det beste våpen latter. Vi avleder, gjør fortsettelsen lettere, får ett mer positivt syn på tilværelsen... Og sist men ikke minst, man blir ikke sett på som en surpomp! Bare det i seg selv burde være mer enn god nok grunn, spør du meg.
Og nå har jeg ikke engang nevnt alle de positive kjemiske reaksjonene som skjer i kroppen, men det kan jeg ikke så mye om. Overlater heller det til de som kan det.
Men det er nok ikke uten grunn at de har latterterapi som behandlingstilbud til alvorlig syke!
Så grip dagen, og slipp latteren løs folkens!

post signature

Ingen kommentarer: