23. august 2011

Banankake

I forrige innlegg nevnte jeg en banankake.
Denne kaka er fantastisk god, og veldig lett og lage.
Det finnes ikke melk i denne kaka, så den egner seg godt til de som ikke tåler melkeprodukter.
Og det beste av alt; Barna Elsker den.


Oppskriften fant jeg i denne boka: Barnas beste Bakebok, skrevet av Abigal johnson Dodge.
Teksten, og oppskriftene er skrevet på en enkel måte, slik at barna selv kan klare seg på kjøkkenet.

Vel, tilbake til banankaka...

Du trenger:
- 230 g hvetemel
- 2 teskjeer bakepulver
- 1/2 teskje salt
- 1/4 teskje natron

- 3 middels store bananer (godt modne, og skrelt, selvsagt)
- 130 g sukker
- 1 1/2 teskje vaniljesukker
- 3/4 dl soyaolje (selv bruker jeg rapsolje laget for baking)
- 2 store egg

Slik gjør du:
Forvarm ovnen til 180 grader

Mos bananene, og tilsett sukker, olje, egg og vaniljesukker. I oppskriften står det at man skal bruke en gaffel og sleiv, men jeg foretrekker å bruke håndmikseren. Funker like bra det.
Ha oppi hvetemel, bakepulver, salt og natron, og bland godt.

Hell røra i formen og stek kaka på nederste rille i ca 45 minutter.

Som en avslutning pleier jeg å strø melis på kaka mens den fortsatt er litt lunken. Melisen smelter, og det blir en litt søt skorpe på kaka.


ENJOY! 


    Hilsen Gotteriogsann Y
(P.S. kaka smaker veldig godt med sjokoladedråper i røra!)

2 kommentarer:

Lisemor sa...

Sikle....tror jeg må la være å lese på bloggen din i en periode nå...hehe...
Du har så fin blogg! Så delikat og fin design liksom. HAr mye å lære, jeg <3 God klem fra meg

Gotteriogsann sa...

Ha ha. Og jeg som syntes du hadde mye deilig på din blogg. Det er jo ikke så ofte jeg har oppskrifter her, og tror vel dette er den første... Og ang. layouten har jeg trykket på det jeg har finni å trykke på her inne, og stjålet litt ideer fra andre blogger.. Er det lov tror du?

Klem!