10. desember 2011

En av de vakreste julesanger...

Himlen i min famn

 Vem har tänt den stjärnan
som speglas i ditt öga?
Vem tog mörkret bort
i herdars blick din första natt?
Vem har flätat kronan
av strå omkring din panna?
Vem har fört tre vise
till vårt stall, min kära skatt?

Är du en av tusen små?
Är du han dom väntar på?
Du mitt lilla barn en ängel givit namn.
Är det jordens dolda skatt
Jag fått skydda denna natt?
Är det själva himlen
Som jag gungar i min famn?

Vem har väkt den rädslan
som lärt ditt hjärta gråta?
Varför tar din hand
så hårt ett grepp om mammas hår?
Runt oss dansar skuggor
nu är ängeln borta.
Han sa så mycket vackert,
mycket mer än jag forstår.

Giv att dina dagar
får bli til andras glädje.
Giv att alla möter dig
med kärlek mild och god.
Aldrig skal jag glömma
de ord som jag fikk höa.
Vad som än oss händer,
Vill dom ge oss kraft och mod.

Vem har tent den stjärnan
som speglas i ditt öga,
himmeldiamanten
över staden Betlehem.




Melodi og tekst skrevet av Carola og Erik Hillestad

Dette er en av mine absolutte favoritt sanger i julen. Teksten er så sårbar, undrendende og fyllt av kjærlighet.
En følelse jeg regner med at alle mødre (og fedre) kjenner seg igjen i. 

Gotteriogsann Y



Ingen kommentarer: