Etter å på slump har ramlet innom endel mamma- blogger de siste dagene, så har jeg lagt merke til en sak.
Det er mange der ute med små barn som akkurat har begynt i barnehage, og det som er felles for dem er den litt triste og vonde følelsen av å ha overlatt barnet sitt til noe stor, nytt, ukjent og skremmende.
Som pedagogisk leder, med erfaring fra barnehage i 10,5 år nå, og egne barn, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne komme med noen små tips som kan gjøre det litt lettere for dere. Og så får dere jo en liten innsikt i hvordan vi i barnehagen jobber etter at dere har gått.
Det første store skrittet er jo å sende søknaden om barnehageplass.
Det kan være vanskelig for noen å vite hvilken barnehage de skal søke på, og hva de skal se etter som kan sørge for sitt barns framtid på rett måte.
I dag er det ikke uvanlig at foreldre "shopper" barnehager. Dette krever noe tid, men jeg mener selv at det kan være verdt det.
Her er det snakk om at dere foreldre undersøker hvilke barnehager dere kunne tenke dere å sende deres barn til. Det finnes veldig mange forskjellige barnehager, og pedagogiske teorier å jobbe etter.
Kort fortalt har de alle som mål å gi ditt barn det beste de kan tilby, så må foreldrene finne ut hva som er mest riktig for dem selv.
Det jeg la vekt på med mine egne barn, var hvordan barnehagen forholdt seg til hvert enkelt barn. Den respekten som ble vist mine barn, og deres behov, og mine så klart.
Jeg fant en barnehage som både barna, mannen og jeg selv stortrivdes i, og vi gråt alle sammen når minstemann sluttet for å begynne på skolen.
Nå skulle vi jo ikke se disse fantastiske damene hver dag lenger...
Det er lov å komme på besøk i barnehagen for å se, og snakke litt med ped. leder eller styrer, men jeg anbefaler dere å ringe for å avtale tid først. Vi har mye å gjøre, og det kan være vondt som forelder å ikke føle at vi har tid til dere.
Under ett slikt besøk er det lov å be om årsplan, her får dere presentert barnehagen, og hvordan barnehagen velger å arbeide pedagogisk gjennom barnehage året. Her står også barnehagens visjon og hovedmål.
Om det er mulig kan dere jo også spørre om få få periodeplan/ månedsbrev (mange forskjellige navn ). Her blir dere mer direkte presentert for hvordan hver enkelt avdeling i barnehagen arbeider, og hva de vektlegger ut fra det som er skrevet i årsplan og rammeplan for barnehager som blir utgitt av Kunnskapsdepartementet.
Ta dette med dere hjem og les!
Spør også om hvordan avdelingene er inndelt. Om det er en avdelingsbarnehage, eller en basebarnehage.
Selv har jeg bare jobbet i barnehager med avdelinger, og kommer ikke til å gå inn på hvordan de jobber i en basebarnehage.
I en barnehage med avdelinger finnes det også litt forskjellige varianter. Noen har "store" og småbarnsavdelinger. På en stor avdeling har de barn i alderen 3 - 6 år, mens en småbarns avdeling har barn i alderen 1 - 3 år. Det yngste barnet jeg har tatt imot i barnehagen var bare 8 mnd gammelt!
Det finnes barnehager som har søsken grupper. Det vil si at avdelingene har barn i alderen 1 - 6 år, og barnehager som har ett alderskull på hver avdeling.
Når dere har blitt tildelt plass i barnehagen, kom gjerne en liten tur på besøk igjen, spør om informasjon om hvordan de jobber med de forskjellige gruppene, og hva dere som foreldre kan forvente i oppstartsperioden.
Det ble mye skriverier, så jeg får dele dette opp i flere innlegg.
Lykke til med barnehagejakten!
Vennlig hilsen Gotteriogsann
Y
2 kommentarer:
Tror jeg begynner i barnehagen, jeg! Gikk aldri der da jeg var liten, da måtte jeg nok være hjemme og sloss med kuer,hest, høner, katter, hund og to brødre.... Høres med spennende ut å leke med andre barn..
Hei! Så koselig at du fant veien innom.
Vi får da håpe at brødrene også regnet som barn, men jeg forstår hva du mener. Jeg gikk ikke i lenge barnehage selv når jeg var liten, bare en liten periode men jeg stakk alltid av!Så jeg har virkelig fått tatt igjen for det nå...
Selv synes jeg det høres ut som en drøm å vokse opp med kuer, hester, høner, katt og hund.
Barnehagen er ett trygt sted å være for barn, med mange barn, utfordringer, mye læring, lek og opplevelser.
Legg inn en kommentar